Crowdfunding – sposób na finansowanie marzeń

Sie 28, 2017 | #baza wiedzy, #blog, #marzenia, #słowniczek, #twój biznes

Portale crowfundingowe już od dawna mnie intrygowały. Początkowo nie wierzyłam, że w ten sposób można zebrać pieniądze, zaczęłam się jednak im przyglądać i ze zdumieniem stwierdziłam, że wielu osobom naprawdę się udaje! Co więcej, okazało się, że dzięki takim właśnie sposobom finansowania powstają wokół nas niesamowite rzeczy! Ludzie realizują marzenia wprowadzając w życie przedsięwzięcia, które w inny sposób nie miałyby żadnych szans! Wydają książki, nagrywają płyty, organizują najróżniejsze eventy, otwierają kawiarnie, podróżują po świecie, pomagają sobie i innym!

Ponieważ – jak wiecie – lubię wiedzieć, pogrzebałam nieco, posłuchałam, kogo warto. Rozgryzłam temat  stąd ten tekst. Może ktoś dzięki niej też zdecyduje się na taką formę zbierania pieniędzy i zrealizuje dzięki nim coś, o czym bez nich mógłby tylko marzyć?

Crowdfunding czyli  finansowanie społeczne (społecznościowe)

Z samego tłumaczenia słowotwórczego wychodzi nam, że w sferze anglojęzycznej jest to fundowanie komuś czegoś przez tłum, czyli przez wiele osób, co przywodzi na myśl nasze znane „grosz do grosza” itd. W języku polskim nazwa tego sposobu zdobywania pieniędzy na swoje przedsięwzięcia ma jeszcze głębsze i bardziej trafne przełożenie – jako, że owo finansowanie społeczne, ma drugie, równie ważne dno – jest finansowaniem społecznościowym i pozwala nie tylko zgromadzić pieniądze, ale też zbudować społeczność. Ta zaś w obecnych czasach jest warta co najmniej drugie tyle, co sama kasa!

Sam mechanizm znamy już od dobrych kilku lat, wykorzystują go bowiem organizacje pozarządowe – fundacje wspomagające rodziny chorych zbierających pieniądze na leczenie najbliższych. Idea przypomina też nieco instytucję znanego od stuleci mecenatu.

 

Jak to działa?

Otóż najpierw musisz mieć dobry pomysł na produkt czy przedsięwzięcie, które może zainteresować innych. Taki, którego realizacja będzie społecznie użyteczna lub na tyle nowatorska, intrygująca albo zwariowana, że wzbudzi szersze zainteresowanie. Potem wystawiasz go na stronie zajmującej się zbiórkami corowfundingowymi. Musi być odpowiednio opisany. Warto zainwestować w zdjęcia, ilustracje, nawet filmik reklamowy. Trzeba koniecznie wyliczyć, na co dokładnie potrzebujemy pieniędzy i jaka korzyść i dla kogo będzie z ich wydatkowania. Co i jak dokładnie warto zrobić, dowiemy się już od koordynatora projektu platformy, którą wybierzemy. Wszystko musisz dokładnie przemyśleć i przygotować jeszcze zanim zbiórka ruszy, bo potem nie ma na to czasu. Okres na zbieranie pieniędzy jest ściśle określony i nie można go wydłużać. Termin zakończenia akcji jest ostateczny i numer polega właśnie na tym, by w tym czasie zebrać całą sumę.

Wbrew pozorom ludzie chętnie wspierają innych, ale zwykle wpłacają pieniądze na cele, które są im bliskie, działają na ich emocje. Dlatego – podobnie jak przygotowując się do promocji i sprzedaży, i przed zbiórką crowdfundingową musisz określić grupę docelową, zastanowić się, co ją porusza, interesuje… Kto i za co będzie skłonny zapłacić…

Do wyboru jest coraz więcej platform, za pośrednictwem których można zbierać pieniądze. Najpopularniejsze z nich to:  www.polakpotrafi.pl * www.wspieram.to * www.siepomaga.pl * www.polakpomaga.pl * www.polakpromuje.pl. Jest jeszcze www.patronite.pl (choć ten ostatni działa nieco inaczej, fundatorzy mogą bowiem za jego pośrednictwem zobowiązać się do regularnych wpłat, pomagając w ten sposób wspieranemu w codziennej działalności o uzyskiwaniu comiesięcznego, stałego dochodu).

Ten sposób finansowania w ostatnim czasie zyskuje coraz większą popularność. Sam portal polakpotrafi.pl jeszcze w 2015 pomógł zebrać na różne przedsięwzięcia około 9.000.000 zł, by tylko rok później, w roku 2016 (dane nawet nie do końca roku) już aż 15.390.118 zł!!

Na co można w ten sposób zbierać pieniądze?

Różnorodność tematyczna wygranych projektów jest ogromna! Każdy jednak powinien spełnić kilka podstawowych warunków:

  1. Cel zbiórki musi być bardzo konkretny, precyzyjnie określony i czytelny dla każdego.
  2. Taki, z którego potem będzie można się uczciwie i jasno rozliczyć.
  3. Dobrze, by był zamkniętą całością, czyli zbieramy, bo zrealizować coś od początku do końca), nawet, jeżeli jest to etap większego przedsięwzięcia.
  4. Powinien być społecznie użyteczny, czyli taki, na którego realizacji skorzysta jakaś określona społeczność (nie musi to być społeczność, którą wokół tego budujemy).

Udane projekty to między innymi: wydane książki (m.in. „Pozytywna dyscyplina”, „Moja mama mieszka w walizce”, „Nie jestem kosmitą, mam Zespół Aspergera” i „Mamy działamy” czy „BookBox – książka modułowa), gry planszowe, budowa domu na wodzie, kocia kawiarnia, nagrania płyt, restauracja z kontenerów morskich, wykopanie studni głębinowej dla schroniska (akcja pod hasłem „woda dla psa”), rodzinny dom kultury, lawendowe muzeum, akademia bosej stopy, wyjazd rodzinny do Londynu śladami bajek i wydanie przewodnika, dom dla kóz…

Crowdfunding jako narzędzie

  • Crowdfunding jest potężnym narzędziem reklamowym.
  • Może odegrać znaczącą rolę w budowaniu i propagowaniu marki.
  • Dzięki niemu możemy zebrać oddaną nam i naszemu projektowi społeczność!

Zwracając się do ludzi o pomoc, przekazujemy im również kilka innych, ważnych dla nas komunikatów:

„Chcemy TO zrobić, żeby inni mogli na tym skorzystać”
„ROBIMY coś DOBREGO”
„Mamy pomysł na coś fajnego”
„Wspierając nas BĘDZIECIE WSPÓŁTWÓRCAMI naszego projektu”
„Mamy społeczność, czyli wiele osób nam ufa”
„Mamy społeczność, wielu osobom zależy na tym samym”

Jak to zrobić, żeby się udało?

Praktycy polecają budować kampanię crowfundingową w oparciu o 4 ważne wytyczne:

1. Poznaj mnie
2. Polub mnie
3. Zaufaj mi
4. Wesprzyj mnie

Zanim zaczniesz kampanię musisz ustalić cel i budżet projektu (jasny, realistyczny, transparentny, dobrze oszacowany, konkretny. Ludzi muszę dokładnie dowiedzieć się i zrozumieć, na co pójdą pieniądze).

Promocję projektu – jak już pisałam wyżej – warto zacząć dużo wcześniej, 80% pracy nad promocją projektu powinno być wykonane zanim rozpoczniemy zbiórkę na stronie. Reszta też musi być precyzyjnie przygotowana.

Całość działań winna być starannie zaplanowana, w czasie i przestrzeni. Ważne, aby wcześniej zebrać bliską, zaufaną społeczność, która w momencie startu zbiórki na stronie, w ciągu góra trzech pierwszych dni wpłaci minimum 30% tego, co chcemy zebrać. Dzięki temu inni zobaczą, że są tacy, którzy nam zaufali, wspierają nas i jesteśmy WIARYGODNI!!! Zbadajmy też wcześniej dokładnie grupę docelową projektu, tak by wiedzieć do kogo kierować promocję i jakie proponować nagrody – radzi Weronika Zawadzka z polakpotrafi.pl 

Jeszcze jedna rada. Obsługa projektu (promocja, praca, nagrody, procent dla portalu itd.) kosztują. Oszacuj więc budżet tak, by z zebranych pieniędzy (jeżeli oczywiście zbiórka zostanie zakończona sukcesem) wystarczyło i na koszty obsługi, i na sam projekt. Koniecznie też zbierz zespół, który Ci potem pomoże w działaniach.

Podczas zbiórki (a nawet jeszcze przed jej rozpoczęciem) zaangażuj w projekt społeczność. Jeżeli np. chcesz wydać książkę – daj swoim sympatykom do wyboru dwa lub więcej projektów okładek. Proś społeczność o opinię, radę, pozwól im poczuć, że są częścią zespołu.

Zainwestuj czas i pieniądze w reklamę projektu – w reklamę na Facebooku, filmik opisujący projekt, grafiki, atrakcyjne nagrody dla fundatorów.
Uwaga – nagrody powinny być oryginalne, ściśle związane z projektem i najlepiej unikatowe. Najskuteczniej przyciągają nagrody pomysłowe, trochę „odjechane”…

* Tekst o crowfundingu powstał w oparciu o wystąpienie Weroniki Zawadzkiej z polakpotrafi.pl podczas SturtUp Mixer AIP Bydgoszcz.

o mnie

Jako coach i mentor pracuję z kobietami, które chcą czegoś więcej. Ze mną uwierzysz w siebie i zaczniesz działać. Zyskasz odwagę, pewność siebie i spokój. Poznasz swoje mocne strony. Twoje poczucie własnej wartości wzrośnie. Poczujesz entuzjazm, który doprowadzi Cię do życiowego FLOW.

ostatnio na blogu